חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

תקופת שופטים

מקצוע: תנ"ך, כיתה: ט', מאת: ליאור פרוז'ן, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

המצב בתקופת שופטים החלוקה לנחלות והריבים בין השבטים


פסל מיכה י"ז 1-6:
מיכיהו גונב כסף מאמו, האם מקללת אותו (מבלי שתדע כי הוא הגנב). מיכה
משיב את הכסף לאמו (אלף ומאה כסף), ואמו על מנת לכפר על הקללה מברכת
אותו ומוסרת מאתיים כסף לצורף על מנת שיבנה פסל ומסכה. את הפסל והמסכה
מציבה האם בבית מיכה שיש לובית אלוהים, ובתוף הבית יש אפוד ותרפים (בגדי
כוהן) יחד עם זאת מיכיהו ממנה את בנו לשמש ככוהן בבית ה' (לא מיכיהו ולא
בנו היו ממשפחת הכוהנים).
מסקנות:
קיימת סתירה בין החפצים לבין המקום שבו מוצגים מכאן אנו למדים שהיו
רבים שחטאו ועבדו את האלילים ומצד שני כאלה שניסו לשמור על עבודת ה' ולכן
התערבבו 2 הדרכים. מאחר ואין חוק וסדר מיכה כלל לא נענש על עצם הגנבה.

הנער הלוי י"ז 7-13 :
נער משבט הלוי יוצא לחפש מקום מגורים ומחיה ומגיע לבית מיכה מיכה מקבל
אותו בברכה, שמח מאוד שהצליח להשיג כוהן לביתו ומציע לו מקום לינה,
בגדים, מזון ושכר. הנער הלוי מקבל בשמחה את ההצעה ונשאר בבית מיכה, גם
מיכה מרוצה ואומר: "ועתה ידעתי כי היטיב ה' לי, כי היה לי הלוי לכוהן" פס' 3.
מסקנות :
אנו שוב רואים כי נתערבבו 2 הדרכים, אם היינו מצפים שהנער הלווי יוציא את
הפסל והמסכה מבית ה' או יסרב לקבל שכר, לא כך קורה, נראה שהנער לא ידע
מה נכון לעשות או אולי העדיף להתעלם מכן.

שבט דן מחפש נחלה- פרק י"ח:
פעולות ששבט דן עושה:
1. שבט דן שולח 3 מרגלים אנשי חיל מצורעה ואשתאול לרגל ולחקור את הארץ.
2. המרגלים מגיעים לבית מיכה, פוגשים בנער הלוי ומתחקרים אותו. הנער עונה:
א) אני כוהן שכיר בבית מיכה
ב) תצלח דרכיכם.
3. המרגלים מגיעים לעיר ליש ולומדים ש:
א) אין לעיר קשרים עם עמים אחרים (מבודדים).
ב) העיר אינה מאוימת ע"י אף אויב.
ג) האנשים בעיר שקטים ובטוחים.
ד) "יורש עצר"- מושג לא ברור.
4. המרגלים מגיעים לשבט דן ומספרים:
א) המקום שראינו הוא טוב מאוד.
ב) העם היושב במקום הוא עם שקט בטוח ושאנן (לא מצפה להתקפה).
ג) יש במקום שפע רב.

פעולות השכנוע:
- מזרזים את אנשי השבט לצאת לכבוש את המקום.
- ה' נתן את המקום בידיכם.

5. 600 לוחמים מצויידים היטב בכלי מלחמה יוצאים מצרעה ואשתאול.
6. חמשת המרגלים מספרים ללוחמים שהגיעו לבית מיכה, כי יש בביתו פסל,
מסיכה, אפוד ותרפים.
7. לוחמי שבט דן נכנסים לבית מיכה ולוקחים את הפסל, המסיכה, האפוד
והתרפים.
8. הנער הלוי- שואל את הלוחמים – מדוע לקחו החפצים? תשובת הלוחמים:
א) אל תתערב
ב) שכנוע: "הטוב היותך כוהן לבית איש אחד או היותך כוהן לשבט ולמשפחה
בישראל".
9. מיכה פונה לשבט דן- ושואל מדוע לקחו את אלוהיו והכוהן. תשובת שבט דן:
א)תשתוק
ב) איום- אם תמשיך תפגע.
10. שבט דן כובש את ליש, למרות שתושבי ליש אינם מתנגדים, הלוחמים הורגים
את כל התושבים ושורפים את העיר (שבט דן הוא שבט אכזר).
11. שבט דן בונה את העיר מחדש, קורא לה בשם דן וממנה את יוחנן בן- גרשון
ובניו
לכוהנים. הפסל והמסכה משמשים אותם עם הגלות לעבודת ה'.

פילגש בגבעה:
אמצעים אומנותיים:
- רמז מקדים-מטרים: בפסוק ג' מוזכר הנער והחמורים שלוקח עימו האיש הלוי.
מימוש הרמז פס' 11.
- פס' 15: אין איש מאסף אותם ללון.

אריכות וקיצור בסיפור:
פס' 2: 4 חודשים- צמצום
פס' 3-10: בערך 3 ימים- אריכות
פס' 11-13: ערב- משחק בין תקווה לחשש- אריכות.

"לא נהיתה ולא נראה כזאת מיציאת מיצרים ועד היום"- מעשה רע מאוד, מבייש
את העם.-שימו לכם עליה עוצו ודברו- עשו דבר בקשר לכך.

תחושות האיש הלוי: כעס, בושה, אכזבה, גועל, עצב, אשמה, זעזוע, זוועה, נקם,
שינוי, חוסר אונים תסכול.
פרק י"ט שופטים
פרק י"ט בראשית
דומה

-מעמד נמוך של האישה
-מעמד המארח גר (זר)
-התנהגות בני המקום
-דברי המארח לאנשי המקום (אל נא והצעת הבתולה)
-מסגרת הסיפור דומה (ניסוח לשוני)

שונה

אין עונש
האנשים נענשים


פרק כ' הנקמה בשבט בינימין:
אמצעים אומנותיים:
מלה מנחה-
"כאיש אחד"- פס' 1 פס' 8 פס' 11.
העם מאוחד.

האיש הלוי מספר את סיפורו ובעקבות כך מתקבלות 2 החלטות:
1. איש אינו שב לביתו.
2. מחליטים לנקום.

שלבי הנקם בשבט בנימין
שלב א'- ההצעה לשלום.
- בני ישראל מבקשים משבט בנימין למסור לידיהם את אנשי הבליעל.
- שבט בנימין מסרב. משום שהוא מרגיש חזק מאוד- לוחמים מיומנים.

שלב ב'- שלוש מערכות.
1. שבט בנימין מנצח את בני ישראל ומפיל חללים רבים – יום 1.
2. שבט בנימין מנצח את בני ישראל ומפיל חללים רבים- יום 2.
3. תת מערכות: -נצחון של שבט בנימין.
-בני ישראל שמים מערב לאנשי בנימין וגוברים עליהם.
-נצחון זמני של שבט בנימין.
-ההכרעה שבט בנימין והעיר מושמדים ונשרפים.
נצחון סופי של בני ישראל נותרים 600 לוחמים משבט בנימין.

פרק כ"א מניעת הכחדתו של שבט בנימין.
אמצעי אומנותי:
עבר מקראי מוקדם:
"ואיש ישראל נשבע במצפה..."
בית-אל גלגל- מרכזים דתיים.

השבועות של בני ישראל:
1.איש מבני ישראל שנכחו במצפה לא ייתן את בתו לבנימין. ארור נותן אשה
לבנימין.
2.מי שמבני ישראל לא יגיע למצפה- מות יומת.

סיכום פרק כ"א:
מניעת הכחדתו של שבט בנימין :
לאחר המלחמה נותרו 600 לוחמים בשבט בנימין. הבעיה שנוצרה היא שבני
ישראל נשבעו לא לתת אישה לבנימין, והשבט עלול להכחד.
השבטים מחליטים לנסות לעזור לשבט. הם פועלים כך:
הם מתפקדים ומוצאים כי אנשי יבש גלעד אינם נמצאים. הם שולחים לשם
שליחים והורגים את כל הגברים ,הנשים הנשואות והילדים, משאירים 400
בתולות ונותנים אותם לשבט בנימין.
בנוסף לכך מגבשים זקני העם תוכנית-
הם שולחים את אנשי בנימין לארוב לבנות שילו בכרמים ולחטוף אותן. הם גם
מספקים תשובה לאבות ולבנים של החטופות- "אתם לא הפרתם את השבועה, לא
נתתם את הבנות- אנחנו חטפנו אותן".
שבט בנימין מקימים בתים וערים, האנשים חוזרים לבתיהם והליכוד והאיחוד
הזמני מסתיים. הסופר המקראי סוגר את המעגל "בימים ההם...".

שאלות כלליות:
-לדעתי, אין ה' מתערב במעשה מכיוון שהוא רוצה לתת לבני ישראל להסתדר
בעצמם ולהפיק בעצמם את הלקחים בכל דבר (לדוג' : הם צריכים להסיק בעצמם
שהם צריכים ליכוד ומנהיג כדי ליצור בטחון).
-המצב בתקופת נספחים לשופטים הוא: מבחינה כלכלית- מצב כלכלי ירוד (לדוג':
שבט דן מחפש נחלה- מכיוון שאין לו והוא חייב להשיג כדי לשרוד). מבחינה
דתית: במהלך השנים בני ישראל שכחו את מנהגי הדת- ולכן הם לוקחים דוג'
מהעמים סביבם ומחללים בכך את כבוד ה' בלי לדעת (לדוג': הכנת פסל ומסכה
לה', מינוי איש שאינו לוי לכוהן) מבחינה מוסרית: אצל בני ישראל אין רמה
גבוהה של מוסר :ניתן לראות זאת באונס הפילגש בגבעה, ובאכזריות שבט דן כלפי
העיר ליש.

נספחים לשופטים
אין מחזוריות ומעגליות- פתרון בעיות נקודתי.
ה' לא מתערב
בעיה פנימית: מצב קשה
פתרון: מלחמת אחים
הנהגה: אין מלך בישראל

תקופת השופטים

מחזוריות ומעגליות
ה' מתערב
בעיה חיצונית: מלך משעבד
פתרון: שופט מושיע
הנהגה: מנהיג צבאי שהוא שופט



ע"פ רצף הגיוני

יהושוע
ספורי השופטים
נספחים לשופטים (אין מלך-אין סדר)
שמואל א'+ב' (המלך ה-1)

ע"פ רצף כרונולוגי

יהושוע
נספחים לשופטים
ספורי שופטים
שמואל א'+ב'

ע"פ הסדר הכרונו' הנספחים היו צריכים להיות אחרי ספר יהושוע.
מפני שיהושוע לא השאיר אחריו יורש ולכן היה כל אי הסדר בתקופת הנספחים.
כמו כן ליכוד למלחמה בבינימין אינו אופייני לספורי השופטים אלא לתקופת
יהושוע.
הסופר המקראי שם את הנספחים לאחר ספר שופטים מכיוון שספר שמואל א'
עוסק בתקופת המלוכה והמלך ה-1, וסיפורי הנספחים משמשים בסיס לתקופה זו
מכיוון שמודגש בהם הצורך במלך.
רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: