חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

בראשית

סיכום לבגרות
מקצוע: תנ"ך, כיתה: י"ב, מאת: יעל, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

סיכום החומר לבגרות על ספר בראשית.

בראשית

פרק א'


"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (פס' 1)- לבריאת העולם יש 2 גרסאות:


  • בריאת העולם "יש מאין". כלומר, לפני הבריאה ויצירת החומר לא היה כלום


  • בריאת העולם "יש מיש". כלומר, היה חומר לא מסודר (בריאה=סידור החומר)



"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם" (פס' 2)


  • בזמן הבריאה הכל היה מלא מים (ה' לא ברא את המים) והיה חושך (העדר אור)


  • פס' 1-2 מהווים תאור זמן, רק הפס' ה-3 מתחיל לתאר את הבריאה עצמה



**החל מפס' 4 ה' מבדיל בין דברים- מסדר ומציב גבולות


היום הראשון (פס' 3-5): ה' בורא את האור, מבדיל בין היום ללילה וקורא לכל דבר בשם (קריה בשם היא כמו נתינת מהות).


  • ע"פ בראשית: החושך כבר קיים, ה' ברא רק את האור


  • ע"פ ישעיהו: אלוהים יוצר אור ובורא חושך- הוא המקור של שניהם



** "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד"- נוצרת בעיה לשונית (אנחנו משתמשים ביום ראשון)- נאמר יום אחד משום שכרגע זהו היום היחיד. משתמשים ביום ראשון רק כאשר יודעים בוודאות שיבואו עוד ימים אחריו.


היום השני (פס' 6-8): הבדלה בין המים למטה למים למעלה- בין הים לשמים (שם- מים). נוצר חלל בין הים לרקיע, עכשיו צריך למלא אותו. בסוף יום זה לא נאמר "כי טוב"- ה' עדיין לא סיים את מלאכת סידור המים.


** "ויהי כן" (פס' 7)- מצביע כי הדבר קבוע, יציב.


היום השלישי (פס' 9-13): הפרדה בין הים ליבשה. אלוהים מורה למים "לזוז" והיבשה נגלית.


** יש בבריאת הימים דמיתולוגיזציה (ניפוץ המיתוס)- גם הים, שבתרבויות מסוימות נחשב לאל שמרד באבי האלים ונכשל, נברא ע"י ה'. בספר ישעיה פרק נ"א פס' 9-10 ניתן לראות את הדמיתולוגיזציה|: ע"פ פס' אלה יש אל אחד והוא ה'- מלחמת ה' בים אינה מלחמה בכוח אלוהים אחר אלא במקום פיזיקאלי שה' יצר בעצמו.


בנוסף, בורא ה' ביום השלישי את הצמחייה- דשא, עשב ועץ פרי. ה' נותן לצמחים יכולת להתרבות- קיימת מחזוריות המצביעה על קביעות.


** למינו- למינהו: מדגיש את הרבגוניות והכמות של הצמחים. אלוהים הוא חזק ובעל יכולת


** לא מציינים את המינים של הצמחים שנבראו- כל המינים שווים ביניהם ולכולם זכות קיום.


** ביום השלישי נאמר פעמיים "כי טוב"- מצביע על המשכיות היום השלישי לשני.


היום הרביעי (פס' 14-19): בריאת המאורות (צבא השמיים). ע"פ פס' אלה תפקידי המאורות (מלבד להאיר) הם: לשמש כסימנים (לכיוונים), לחישוב מועדים (ע"פ הירח) ולהבדלה בין יום ולילה.


** בריאת המאורות מעוררת קושי שכן האור נברא כבר ביום הראשון- ע"פ התנ"ך (וגם רש"י) ביום הרביעי ה' רק סידר את האור והציבו ברקיע- השמש והירח הם רק כלי קיבול.


** גם כאן יש דמיתולוגיזציה- השמש והירח נבראו ע"י ה', הם אינם מתרבים והם חסרי כוח, אפילו האור היה קיים לפניהם. המאורות נבראו לטובתו של האדם והם צריכים לשרת אותו ולא להפך.


היום החמישי (פס' 20-23): בריאת חיות המים וחיות השמים. ה' נותן להם לגיטימציה להתקיים ע"י ברכת פרו ורבו (תכלית קיומם). גם כאן לא מוזכרים מינים של חיות.


** מוזכרים רק התנינים- דמיתולוגיזציה- התנין אינו מפלצת השווה לה' בכוחה, הוא יציר ה' כמו כל שאר החיות.


היום השישי (פס' 24-30): בריאת האדם ובע"ח יבשתיים.


בריאת בע"ח: חית הארץ (חיות טרף ופרא), הבהמה (חיות לעזרת האדם) ורמש (חיות "זולות")


בריאת האדם- נברא כדי לשלוט בעולם (פס' 26 וירדו= כדי שירדו, ישלטו).


** פס' 26: ה' שובר את רצף הבריאה ומודיע על כוונתו לברוא אדם- ע"י כך מייחד את בריאת האדם משאר מהלכי הבריאה. בפס' זה ה' משתמש בלשון רבים "נעשה". יש כמה הסברים:


  • ה' מתכוון אליו ואל המלאכים (רש"י)


  • משתמש בלשון רבים לשם זירוז (קסוטו)


  • אלוהים מדבר עם עצמו ברבים- לשון כבוד



** ה' בונה את האדם בדמותו (צלמו). מה הכוונה צלם ה'?


  • צלם: צורה ממשית, האל קרוב בצורתו לאדם (לכן האדם חייב לשמור על גופו- איסור קעקועים...)


  • הצלם מביע משמעות מופשטת- שכל, יכולת בחירה וכו'. תכונות ייחודיות שה' העניק רק לאדם וגם הוא מסוגל להן.



** פס' 27- מבנה הפס'- תקבולת נרדפת כיאסטית (מוצלבת). מבנה זה מדגיש כי האדם נברא בצלם ה' ואין לפגוע בו, חיי אדם הם ערך עליון.


** " זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם"- מזכיר אותם יחד, סמל לשוויון.


** בברכת "פרו ורבו" של ה', יש שוני בין ברכת בע"ח לברכת האדם:


  • לאדם יש תפקיד (לשלוט) בעוד לחיות אין תפקיד מוגדר


  • על החיות ה' מצווה ("לאמור") בעוד באדם הוא פונה אליו ואל השכל הישר שלו ("ויאמר להם"). אצל החיות רבייה מתקשרת ליצרים ולטבע ואצל האדם הרבייה היא תהליך מתוכנן ורצוני.



סיפור הבריאה ע"פ ישעיה, מ', 12-14: "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ; וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם. מִי תִכֵּן אֶת רוּחַ יְהוָה; וְאִישׁ עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ. יד אֶת מִי נוֹעָץ וַיְבִינֵהוּ וַיְלַמְּדֵהוּ בְּאֹרַח מִשְׁפָּט; וַיְלַמְּדֵהוּ דַעַת וְדֶרֶךְ תְּבוּנוֹת יוֹדִיעֶנּוּ"


  • האל ברא את העולם לבדו (בלעדיות האל)


  • ה' אינו זקוק ליועץ או לעצה


  • העולם נברא מתוך חכמה ותכנון


  • תיאור ה' בבריאה הוא תיאור של אל פעיל העוסק בשקילה ובמדידה. הבריאה נעשתה באופן מדויק, ה' שקול ולכן אפשר לסמוך עליו.


  • צפיפות הפעלים מעידה על אינטנסיביות



ניתן לראות בקטע זה השפעה מהמיתולוגיה שכן מיוחסות לה' תכונות אנושיות.


סיפור הבריאה ע"פ המיתוס הכנעני: אל הים מנסה להציף את העולם במי נהרותיו. בעל (אל השמים, הסערה והפריון) נלחם בו ובעזרתה של ענת (אלת הפריון והמלחמה) הוא מצליח להרוג את אל הים והעולם מתחלק.


סיפור הבריאה ע"פ המיתוס הבבלי- "אנומה אליש": אלת המים המתוקים (תאמת) ואל המים המלוחים (אפסו) התחתנו וערבבו את מימיהם- כך נוצרו האלים. מתחילה מלחמה בין תאמת לבין ילדיה, שממנים בראשם את האל מרדוך. הם מתייצבים לקרב, שבו מרדוך מנצח ותאמת מתה. מגופה, בורא מרדוך את העולם- הוא חוצה אותו ל-2 חלק אחד הוא השמים (מים עליונים) בהם הוא מציב את המאורות והחלק השני הוא הארץ שם הוא מציב גם את המים התחתונים (ים). לאחר הבסת תאמת חשב מרדוך ליצור אדם שתפקידו יהיה לשרת את האלים ולאפשר להם לחיות בנוחות- בעזרת אל החוכמה בורא מרדוך אדם מדמו של קינגו (מפקד צבא תאמת).


השוואה בין סיפור הבריאה בבראשית א' למיתוס "אנומה אליש":


 


























המיתוס הבבלי- אנומה אליש
הסיפור המקראי- בראשית א'
בבריאה מעורבים אלים רבים (כל תופעת טבע מייצגת אל) בעלי תכונות אנושיות
יש אל אחד ויחיד- הוא אל מופשט ללא דמות וצלם.
הבריאה היא מקרית ונעשית בבת אחת- בצורה אלימה ובגלל מאבקי שנאה בין האלים
הבריאה היא מתוכננת, רגועה ולאורך זמן- אין מלחמות כי אין מי שבכוחו להלחם עם ה'
הבריאה היא יש מיש (החומר הקדום- מים בדמותם של אפסו ותאמת)
הבריאה היא יש מיש- הארץ התחילה במצב של חומרים בכאוס
האל מרדוך פעיל פיזית בבריאת העולם
הבריאה היא ע"י אמירה, אין פעילות ממשית
האדם נוצר יש מיש בשת"פ של כמה אלים. נברא זכר בלבד ותכליתו היא עבודת האלים
האדם נברא יש מאין ע"י ה'. נבראו זכר ונקה יחד שתכליתם היא לשלוט בעולם

פרק ב'


היו השביעי- יום שבת (פס' 1-4):ה' מקדשו ומברך את יום השבת (מבדיל אותו משאר ימות השבוע)- ביום זה אין עבודה.


"וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה"- ע"פ פס' זה הפסקת העבודה היתה רק ביום השביעי, בזמן מסוים ביום הוא עדיין עבד. קיימים 2 הסברים לכך:


  • נפלה טעות העתקה שכן בטקסטים קדומים כתוב "ביום השישי


  • כמו past perfect באנגלית. קודם ה' כילה מלאכתו ואח"כ בא יום שבת



** האם פס' 1-3 המתארים את המשך הבריאה ממוקמים במקום הנכון?


  • ע"פ טענה אחת הפס' בפרק ב' לשם הדגשת הבדלתם משאר ימות השבוע (בפרק א')


  • ע"פ טענה שנייה הם אינם ממוקמים נכון והם שייכים לפרק א' משום שהם המשכו הישיר. (את התנ"ך חילק כומר קתולי כדי להקל על ההתמצאות. החלוקה נעשתה באופן שרירותי ולא לפי תוכן הספר).



** סיפור בריאת השבת הוא סיפור אטיולוגי (בא להסביר תופעה המתרחשת בזמן כתיבתו)- בני אדם נחים ביום השביעי (וגם עבדיהם ובהמותיהם) כי כך עשה ה' והאדם נברא בצלמו.


סיפור הבריאה השני (פס' 5-25): בפס' אלה יש סיפור בריאה נוסף- הבריאה מתחילה מההתחלה. ההבדלים בין שני סיפורי הבריאה:


























הבריאה ע"פ פרק א'
הבריאה ע"פ פרק ב'
הבריאה מסודרת, יש הפרדה וחלוקה.
אין זמן מוגדר, אין חלוקה והפרדה.
הצמחים והחיות נבראים תחילה, האדם בסוף
האדם נברא תחילה, אחריו צמחים ובע"ח
מדובר על בריאת כל העולם
מוזכר מקום ספציפי- גן עדן
מוזכרת בריאת המאורות והפרדה בין ים לרקיע
אין מאורות, אין הפרדה בין ים לרקיע
הזכר והנקבה נבראים יחד, שווים- תפקידם הוא לשלוט בעולם והם נבראו בצלם ה ע"י אמירה'
הזכר נברא תחילה, אחריו הנקבה- נבראים מעפר (כמו החיות) בעשייה ממשית ותפקידם לשמור על גן עדן

 






ה' מצטייר כאל אוניברסלי כל יכול (אלוהים)
ה' מצטייר כאל ארצי ופשוט (ה' אלוהים)

כיצד ניתן ליישב את הסתירות בין 2 גרסאות הבריאה?


  • לגישה המסורתית יש 2 נימוקים: א. פרק ב' מפרט את פרק א' (חז"ל, קסוטו)



ב.. 2 סיפורי הבריאה מראים צדדים שונים של האדם


והם משלימים זה את זה (הרב סולובצ'יק)


  • ע"פ הגישה המחקרית התורה נכתבה בידי בני אדם שונים (ולא ה') בזמנים שונים ובסופו של דבר לוקטו סיפורים ע"י עורך לקבוץ המוכר. ע"פ תורת המקורות- התורה מורכבת מ-4 מקורות שונים והתפישה הדתית בכל מקור היא שונה:



J- העתיק ביותר, עממי פשוט, ה' מתואר כחבר


E- דומה לר

רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: